Projekt będzie zrealizowany w systemie „projektuj i buduj”. Termin realizacji wynosi 30 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych (15 grudnia do 15 marca). Okres udzielonej gwarancji przez wykonawcę wynosi 10 lat. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Trzebnica, Kryniczno oraz rozbudowany zostanie węzeł Wrocław Północ, gdzie S5 zbiegnie się z Autostradową Obwodnicą Wrocławia.
Ponadto powstaną wiadukty, przejścia dla dzikich zwierząt oraz Miejsca Obsługi Podróżnych (Morzęcina Wchód, Morzęcino Zachód, Wisznia Mała Wschód, Wisznia Mała Zachód). W ciągu 14 dni nastąpi przekazanie placu budowy.
Przypomnijmy, że cała trasa składa się z trzech odcinków i ma być oddana do użytku do końca 2017 r.
Pierwszym jest 15-kilometrowy odcinek od Korzeńska (bez węzła) razem z węzłami Żmigródek (skrzyżowanie z DK-5) i Żmigród. Wykonawcą tego fragmentu trasy ma być firm Budimex i Heilit+Woerner, które wybudują go za 576 mln zł. Środkowy odcinek mierzący 19 km (węzły Krościna i Prusice) zbuduje hiszpański Dragados, który zaproponował 310,5 mln zł.
Poza Dolnym Śląskiem powstają także odcinki S5. Jesienią powinien zostać dokończony fragment między Korzeńskiem a Kaczkowem, w toku jest także postępowanie na budowę ponad 28 km drogi ekspresowej między Kaczkowem a Radomickiem, a także między Wronczynem i Poznaniem. Zbudowane zostaną także pozostałe odcinki S5 między Wrocławiem a Bydgoszczą oraz odcinek S5 między Mielnem w powiecie gnieźnieńskim a Białymi Błotami pod Bydgoszczą, a także między Bydgoszczą a Nowymi Marzami, gdzie zaczyna się autostrada A1.